Když budete mít padělanou tašku od LV (záměrně neříkám kabelku, protože nedávno jsem s padělaným Vuittonem na Flóře viděla mladíka, co se nesl s lehce pohrdavým výrazem jako páv, a měl parně pocit, že tím na někoho udělá dojem), ti, co jsou znalí věci, to poznají na první, maximálně druhý pohled, a pak budete pro smích nebo za pitomce.
Je to ochranná známka, co výrobce chrání před tím, aby si s legendárním monogramem doma kabelky šil kde kdo. Výrazně zajímavější to ale je v případě designerských počinů. Tady se bavíme o ochraně práv spadajících pod průmyslové vzory* a v jejich případě je ochrana limitována časem – a to dokonce jen pěti lety, které se dají opakovaným obnovení protáhnout na 25 let.
Toto je na designery tvrdý bič, pro běžného spotřebitele pak velká šance. Ty nejúžasnější návrhy jsou totiž hlavně ty, co obstály a odolaly zubu času. Proto dnes najdeme ve spoustě oficiálních prodejen s nábytkem kousky, které se ani netají tím, že jsou to repliky, případně jsou označeny jako „inspirováno …“.
Vlastně jsem po něčem takovém nikdy nepátrala, ale Marťa jednoho dne přišel s myšlenkou, že by se mu moc líbilo ikonické křeslo Barcelona, ještě ikoničtější vily Tugendhat. Tak jsem zvážila, jestli jestli koupit křeslo nebo cenově srovnatelnou lehce ojetou Oktávku, a začala hledat náhradní variantu.
Jaká úleva byla, když jsem našla stránky voga.com, kde designový nábytek (tedy ten, co už prošel zmíněných 25 let od uvedení) byl i v cenách pro běžného smrtelníka, a to legálně. A nejen nábytek, ale i světla! Rozhodli jsme se tomu dát šanci a objednali Artichoke, ikonu Poula Heningsena, aniž bychom si na něj museli brát hypotéku. Pravdou je, že jsme na světlo čekali asi čtvrt roku, ale dorazilo a kvalita byla skvělá.
Nutno podotknout, že vše nemusí být až tak růžové, jak to vypadá. Kromě stránek Voga jsem našla zmíněné světlo i na serveru elusia.cz, jen bylo dražší, ale hlavně tou opravdu velmi bídnou kvalitou se s originálem moc nedalo srovnat. Co je však zarážející, na stránkách Elusie měli i repliky světel, které rozhodně ještě starší než 25 let nejsou. Jednalo se například o světlo Caboche společnosti Foscarini, kterému sice na Elusii dali pro jistotu jméno „Acrylio“, ale o podobnosti nemá smysl diskutovat. Je to odvážné prodávat takovéto zjevné fejky, když máte dokonce vzorovou prodejnu téměř na Vinohradské, jen kousek od Designpropagandy (která je jedno ze dvou oficiálních zastoupení společnosti Foscarini u nás). A ani s cenami se příliš při zemi nedrželi na to, že dodávají úplně stejné světlo, které koupíte od Číňanů z ebay nebo Aliexpressu, jen za polovic.
A není to jen záležitost Elusie. Na stránkách designovynabytek.cz jsme objevili repliky Starckova Ghostu společnosti Kartell, u kterého 25 let také ještě ani zdaleka neprošlo. Pravdou je, že jsem nepátrala, jestli uvedené společnosti mají zaregistrovaný průmyslový vzor, ale docela by mě překvapilo, kdyby své designové počiny nechávali zcela bez ochrany.
Na druhou stranu je to v tuto chvíli patrně Voga, kdo má asi největší problém. Vzhledem ke změnám na serveru a absenci možnosti se přihlásit k účtům uživatelů, nastalo na Voze menší zemětřesení. Brouzdala jsem internetem a dokonce jsme navštívili designový shop D1One, kde nám prodavač tvrdil, že padělky Vitry jsou nelegální, ale nebyl schopen nám říct, jaká že ochrana se na ně přesně vztahuje. Ovšem po delším googlení jsem našla poměrně přelomové zprávy, a to, že v UK začala platit od roku 2016 nová pravidla, co se týká ochrany práv duševního vlastnictví. Velmi za ně lobovala právě Vitra, tak tam v tuto chvíli mají prodlouženou ochranu de facto na úroveň autorských práv (která trvají ještě 70 let po smrti autora). A mám trochu obavy, jestli tímto směrem nepůjde i legislativa celé EU.
Jednak se tím vysvětlilo náhlé stěhování Vogy z UK do Irska, ale také to poukazuje na to, že jestli by měl někdo v plánu pořídit ze zahraničí repliky designových ikon, možná už na to nebude mít příliš času. Nicméně v tuto chvíli už bych se cokoliv z Vogy objednat bála.
*Podle našeho práva je průmyslový vzor „ vzhled výrobku, spočívající zejména ve znacích linií, obrysů, barev, tvaru, struktury nebo materiálů výrobku samotného, nebo jeho zdobení.“